Tudsz ajánlani egy jó szervizt?
Hangzik el rengetegszer a kérdés az összes ezzel a témával foglalkozó Facebook csoportban, fórumon, weboldalon. Cikkünkben összeszedjük az összes fontos tudnivalót a témával kapcsolatban.
Garanciális javítás:
Garanciális javítások esetén Magyarországon 4 helyre tudunk menni, legyen szó bármilyen Apple termékről. A 4 hivatalos (Apple Authorised Service Provider) Apple szerviz: iStyle, iCentre, Almárium Pro, CareCenter. Ezek közül a legjobb infrastruktúrával az iStyle rendelkezik, minden üzletükben (7) le lehet adni a készüléket javításra. Ezen szervizeknek az irányelveit az Apple szabja meg, így ha minden igaz, ugyanazt az információt kell kapnod mindegyikben a javítást illetően. Pár éve már a szolgáltatóknál vásárolt készülékeket is a márkaszerviz javítja, így érdemes rögtön oda vinni.
A garancia elvesztése:
A készülék gyártói garanciáját elveszítjük, ha az alábbiak valamelyike bekövetkezik:
- A készülék törött, beázott, eldeformálódott, sérült
- A készüléket harmadik fél javította (nem hivatalos szerviz)
- A készülék gyári konfigurációja megváltozott (pl a garanciális iMac-be SSD került beépítésre)
A javítás ideje:
A javítás várható ideje a készüléktől, problémától és a szerviz terheltségétől függően változik. Az alkatrészek nagy része nem áll rendelkezésre rögtön a szervizekben, európai központi raktárból kerülnek kézbesítésre, általában elég rövid időn (1-2 nap) belül. A szerviz teljes időtartama 3-4 napon belül (de van, hogy gyorsabban) meg szokott lenni. Ugyan ez igaz a teljes egységes cserékre is! Fontos tudni, hogy jogilag sokkal több idő áll a szerviz rendelkezésére, így a felháborodáson kívül nem sokat tehetünk ha ennél több időt vesz igénybe a javítás!
Cserénél újra indul e a jótállás?
Ez a kérdés egy örök vita tárgya. A magyar jogszabály az alábbit mondja ki:
“A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
Ilyen esetekben a kötelező jótállási idő egy éves időtartama, illetőleg a szavatossági jogok gyakorlására nyitvaálló két (adott esetben három) éves határideje a kicserélés (az új termék átadásának) napjától újraindul a teljes termék vonatkozásában.”
Mit jelent ez a valóságban? Az Apple is tisztában van ezzel, ezért a MAGYAR készülékeknél ez automatikusan meg is történik, frissül az Apple rendszere. Melyek a magyar készülékek? Az Apple hivatalos viszonteladói által Magyarországon értékesített készülékek. A szolgáltatók nem azok. Ez azt jelenti, hogy ilyen esetben nem a gyártónak, hanem a készüléket értékesítő vállalkozásnak kell az újból indult szavatosságot vállalnia. Fontos, hogy minden esetben őrizzük meg a készülék cseréjéről készült munkalapot ennek bizonyításához!
Cserekészülék:
Semmilyen jogszabály nem kötelezi a szervizt, hogy cserekészüléket biztosítson, még akkor sem ha Tőlük vásároltad a terméket. Ezt a piaci rést kívánja befoltozni Apple cserekészülék szolgáltatásunk, amelyről itt olvashatsz.
Garancián túli javítás:
Gyári alkatrészek:
Eredeti, új alkatrész beszerzésére (és beszereltetésére) csak és kizárólag a fent felsorolt szervizek valamelyikében van lehetőséged. Az Apple csak az Apple Authorised Service Provider minősítéssel rendelkező szervizeknek szállít alkatrészeket. Ennek a minősítésnek alapfeltétele az Apple által hitelesített technikusok megléte a szervizben, és még sok más. Cégünk csak hivatalos szervizben javíttat, erről a szolgáltatásunkról itt olvashatsz részletesen.
Máshol javíttattam és azt mondták gyári:
Ez nincs kizárva. Az alábbi opciók közül választhatsz:
- Egy bontott készülék gyári alkatrészét építették be.
- Megjavíttatták hivatalos szervizben és rátettek egy kis hasznot.
- Átvertek. – Ez a leggyakoribb.
Nem gyári alkatrészek:
A nem gyári alkatrészeknek különboző szintjei vannak, minőségük szerint osztályozva, ezek alapján változik az áruk is. Ahol olcsón cserélik a kijelzőt, ott az alacsony minőségűvel dolgoznak, ahol drágábban ott a jobb minőségűvel (vagy nagyobb árréssel). A felső kategóriájú utángyártott alkatrészek már tényleg nem rosszak, de egy hivatalos szervizes egy másodperc alatt megmondja, hogy nem gyári az alkatrész – ez ugye garancia időn belül annak elvesztévésel jár.
Garancián túli, garanciáli javítások:
Az Apple-nek vannak úgynevezett csereprogramjai. Ezek a gyártási hibás készülékek vagy kiegészítők “visszahívása”, ezeket egy bizonyos ideig a garancia idő lejárta után is díjmentesen cserélik a hivatalos szervizpartnereken keresztül. Érdemes átböngészni őket, van visszahívás iPhone 6, iPhone 6S, MacBook Pro készülékekre is.
Melyik nem hivatalos szervizt válasszam?
Ha úgy döntesz, hogy készüléked nem hivatalos szervizben szeretnéd javíttatni, érdemes a leghosszabb garanciát nyújtót választatni. Igaz, ha gond van az alkatrésszel az általában hamar kiderül, de például a kijelző besárgulása van, hogy csak fél év után jelentkezik.